Sivariweb, civiltjänstregistret
Användningen av registret omfattar följande åtgärder:
-
- Civiltjänstregistret, Sivariweb
- Användarrätter i Sivariweb
- Inloggning i Sivariweb
- Upprätthållandet av tjänstgöringsplatsens kontaktuppgifter och arbetsplatser
- Förbindelsen
- Inkvartering i tjänstgörarens nuvarande bostad
- Inkvartering i bostad som tjänstgöraren ordnar för tjänstgöringstiden
- Inkvartering i bostad som ägs eller hyrs av tjänstgöringsplatsen
- Inkvarteringen är ännu öppen
- Att annullera förbindelsens underskrift (tjänstgöringsplatsen)
- Tjänstgöraren flyttar under tjänstgöringstiden
- Tjänstgöraren byter tjänstgöringsplats under tjänstgöringstiden
- Elektroniska dokument
- Sammanfattning av tjänstgörarens tjänstgöringsuppgifter
- Rapporter/Listningar (beräkning av dagpenning och kontroll av dagpenningens storlek
- Sivariweb anteckningar (tjänstgörarens permissioner och anteckning av frånvaro)
- Att godkänna en elektronisk permissionsansökan i Sivariweb
- Att anteckna en tjänstgöringshändelse manuellt i Sivariweb
- Att korrigera/passivera en anteckning i Sivariweb
- Personlig permission (PP)
- Sjukpermission (SL)
- Duglighetspermission (DP)
- Befrielse från tjänsteuppgifter
- Personlig orsakspermission (POP)
- Partiell frånvaro
- Olovlig fråvaro
- Biljetter för permissionsresor
- Byte av tjänstgöringsplats
- Hinderlöshetsintyg
- Civiltjänstgöringsintyg
- Hemförlovningsanteckning då tjänstgöraren hemförlovas efter fullgjord tjänstgöring
- Ansökning om ersättning för tjänstgörarens inkvarteringskostnader/permissionsresor
Obs! Alla instruktionsvideor nedan är ljudlösa och utan text
1. Civiltjänstregistret (Sivariweb)
Verkställandet av civiltjänsten, övervakningen av civiltjänstgörarna och placeringen av dem under undantagsförhållanden förutsätter registrering av civiltjänstgörarnas personuppgifter. Civiltjänstregistret är ett personregister över civiltjänstgörare. Registret upprätthålls av civiltjänstcentralen och civiltjänstgöringsplatserna. Utöver det elektroniska registret omfattar personregistret dessutom manuella handlingar så som ansökningar om civiltjänst och handlingar som rör civiltjänstgörarnas hälsotillstånd.
Vid förflyttning från utbildningsperioden till arbetstjänst antecknar centralen det datum då straffregisterutdrag kontrollerats samt utfärdar ett förordnande om arbetstjänst till den civiltjänstgöringsplats där civiltjänstgöraren ska fullgöra arbetstjänsten.
Civiltjänstgöringsplatserna är skyldiga att upprätthålla civiltjänstgörarnas personuppgifter. Upprätthållandet och uppdateringen av uppgifterna sker huvudsakligen med hjälp av Sivariweb.
Civiltjänstgörarna kan sköta civiltjänstärenden via Omasivari-applikationen. I Omasivari ser civiltjänstgöraren alla sina tjänstgöringshändelser som antecknats i civiltjänstregistret.
2. Användarrätter i Sivariweb
Civiltjänstcentralen beviljar ansvarspersons användarrättigheter i civiltjänstregistret till den person som civiltjänstgöringsplatsen har namngivit i sin ansökan om att få verka som civiltjänstgöringsplats. Ansvarspersonen ger användarrättigheter till andra personer som sköter civiltjänstärenden på tjänstgöringsplatsen. Tjänstgöringsplatserna uppdaterar sina kontaktuppgifter i registret. Alla användare är skyldiga att själva uppdatera sina kontaktuppgifter.
Användaren kan fungera i olika roller vid flera tjänstgöringsplatser. Det syns i användarens uppgifter. Användaren kan endast hantera en tjänstgöringsplats uppgifter åt gången. Platsen väljs vid inloggningen och kan ändras genom att byta tjänstgöringsplats i huvudmenyn under ”Utvald”.
Varje tjänstgöringsplats kan upprätthålla användarrättigheterna enbart för egen tjänstgöringsplats del. Användarrättigheterna kan vid behov specificeras skilt för varje arbetstjänstplats. Ansvarsrätt kan beviljas på tjänstgörings- eller arbetstjänstplatsnivå (rätt att underteckna förbindelsen, underteckna tjänstgöringsförseelse eller bevilja personlig orsakspermission). Kontaktpersonen har mer begränsade rättigheter. Kontaktpersonens användarrätt till arbetstjänstplatser markeras under tjänstgöringsplatser.
Tabell över användarrätter (pdf)
Användarrätterna administreras under rubriken ” Tjänstgöringsplatsens ansvars- och kontaktpersoner”. En ny användare läggs till genom att välja ”Ny kontaktperson” till höger under rubriken ”Tjänstgöringsplatsens ansvars- och kontaktpersoner”.

2.1 Tjänstgöringsplatsens ansvarsperson
Tjänstgöringsplatsen skall ha minst en utsedd ansvarsperson, som märks med ett kryss i rutan ”Ansvarsperson”. Ansvarspersonen har omfattande rättigheter till tjänstgöringsplatsens alla uppgifter. Ansvarspersonen hanterar och upprätthåller tjänstgöringsplatsens uppgifter. Ansvarspersonen kan hantera alla användaruppgifter, arbetstjänstgöringsplatser och alla tjänstgörares uppgifter på tjänstgöringsplatsen. Med tjänstgöringsplats menas organisationen där arbetstjänstgöringsplatserna finns.
- Ger användarrätt åt en ansvarsperson eller en kontaktperson på tjänstgöringsplatsen.
- Kan upprätthålla och hantera alla tjänstgöringsplatsens uppgifter och användaruppgifter.
- Avslutar vid behov en persons användarrätt.
- Ser alla tjänstgörares uppgifter som utför sin tjänstgöring på tjänstgöringsplatsen och kan hantera deras uppgifter.

Bilden ovan visar markeringar i användarens uppgifter som ger användaren ansvarspersonrättighet och rätt att underteckna förbindelsen, underteckna tjänstgöringsförseelse eller bevilja personlig orsakspermission.
Se video: Att lägga till en ny ansvarsperson (mp4)
2.2 Arbetstjänstplatsens ansvarsperson
Arbetstjänstplatsen är den arbetsplats där tjänstgöraren utför sin tjänstgöring i organisationen. Arbetstjänstplatsens ansvarsperson kan hantera och upprätthålla alla uppgifter på arbetstjänstplatsen där hen är ansvarsperson (arbetsplatser, personer och tjänstgörare).
- Kan skapa nya arbetstjänstplatser där hen är ansvarsperson.
- Kan skapa nya användarrätter till de arbetstjänstplatser där hen är ansvarsperson.
- Kan avsluta användarrätter till de arbetstjänstplatser där hen är ansvarsperson.
- Ser de tjänstgörares uppgifter och kan hantera deras uppgifter som finns på de arbetstjänstplatser där hen är ansvarsperson.
- Kan hantera egna användaruppgifter och andra användares uppgifter på de arbetstjänstplatser där hen är ansvarsperson.
- Kan fylla i och skriva under förbindelser till de arbetstjänstplatser där hen är ansvarsperson.

Bilden ovan visar markeringar i användarens uppgifter som ger användaren ansvarspersonrättighet till givna arbetstjänstgöringsplatser och rätt att underteckna förbindelsen, underteckna tjänstgöringsförseelse eller bevilja personlig orsakspermission till de givna platserna.
Se video: Att lägga till en ansvarsperson för arbetstjänstplatsen (mp4)
2.3 Kontaktperson
Kontaktpersonen har mer begränsade rättigheter. Kontaktpersonens användarrätt till arbetstjänstplatser markeras under tjänstgöringsplatser.
- Kan hantera de arbetsplatser som hen har tilldelats och de tjänstgörares uppgifter som tjänstgör på arbetsplatsen.
- Uppdaterar själv sina egna kontaktuppgifter.
- Kan fylla i en förbindelse till den arbetsplats som hen har tilldelats men kan inte skriva under förbindelsen.

Bilden ovan visar markeringar i användarens uppgifter som ger användaren kontaktpersonrättighet till givna arbetstjänstgöringsplatser.
Se video: Att lägga till en ny kontaktperson (mp4)
2.4 Ändra nivå på användarrätt
Användarrättigheterna kan vid behov specificeras skilt för varje arbetstjänstplats. Nivån på användarrätten kan ändras. Vid behov kan ansvarspersonen ta bort eller lägga till rättigheter.
Rättigheterna administreras i användarens uppgifter under ”Tjänstgöringsplatser”.
Se video: Att byta användarrättnivå (mp4)
2.5 Användarrätt till flera avtal/tjänstgöringsplatser
Sivariweb användaren kan ha rätt att sköta flera tjänstgöringsplatsers ärenden. Med en enda inloggning i Sivariweb kan du hantera ärenden på flera tjänstgöringsplatser, dock endast ärenden under ett avtalsnummer i taget.
Du ser vilken tjänstgöringsplats som är aktiv/utvald i huvudmenyn på Sivariwebs framsida. Se den orange pilen på bilden nedan.
Välj i menyn den tjänstgöringsplats vars uppgifter du vill behandla.

2.5 Att beställa kommunikationskanal
Sivariwebanvändaren upprätthåller själv vilka händelser i Sivariweb som skickar en påminnelse till användarens e-post. Meddelande kan t.ex. beställas om att tjänstgöraren har gjort en ny permissionsansökan via Omasivari.
Välj ”Administration” – ”Egna uppgifter” i huvudmenyn (blåa balken högst upp på sidan). Beställningen görs under rubriken ”Beställning av kommunikationskanaler” på sidan ”egna uppgifter”.

Välj ”Beställ” vid den händelse du vill ha meddelande om.

Välj ”Redigera beställning” för att välja överföringsmetod. Markera ”E-post” för att få meddelande till din e-post när en ny händelse finns i Sivariweb. Uppdatera.
Se video: Att beställa kommunikationskanal/en påminnelse för en händelse i Sivariweb (mp4)
2.6 Avsluta användarrätt
Ansvarspersonen avslutar användarrätten till Sivariweb när en person inte längre sköter civiltjänstärenden i Sivariweb.
Öppna personens uppgifter under rubriken ”Personen” på Sivariwebs första sida. Radera angiven tjänstgöringsplats.

Avsluta giltighetstiden.

Uppdatera uppgifterna (grön knapp uppe i vänstra hörnet på sidan).
Se video: Att avsluta en användarrätt (mp4)
3. Att logga in i det elektoniska civiltjäntregistret – Sivariweb
Logga in i registret med hjälp av Suomi.fi-identifiering. Identifiering med bankkoder, mobilcertifikat eller certifikatkort.
- Sivariweb (mol.fi)
- Inloggningslänken hittas också på Civiltjänstcentralens webbsida bredvid språkval.
3.1 Problem med inloggningen i Sivariweb
Tag kontakt med ansvarspersonen i Sivariweb om du som kontaktperson inte ser de uppgifter du behöver i Sivariweb. Ansvarspersonen kontrollerar att dina rättigheter är uppdaterade och att du har rätt att sköta arbetstjänstplatsens ärenden.
3.2 Problem med användningen av Sivariweb
Skicka e-post till Civiltjänstcentralen eller kontakta Sivariwebs helpdesk. Meddela användarens namn och tjänstgöringsplatsens avtalsnummer.
e-post: vastaus.siviilipalvelus@ely-keskus.fi
3.3 Ingen ansvarsperson i Sivariweb
Tjänstgöringsplatsen har ett avtal om att få verka som civiltjänstgöringsplats men ingen ansvarsperson finns angiven i Sivariweb / den i registret angivna ansvarspersonen inte längre jobbar på tjänstgöringsplatsen och inte har gett användarrätt åt en ny ansvarsperson.
Meddela den nya ansvarspersonens uppgifter (tjänstgöringsplatsens avtalsnummer, nya ansvarspersonens personbeteckning, namn, position, telefonnummer, e-postadress och användarrätt) till civiltjänstcentralen per e-post. För att påskynda processen ska du alltid ange tjänstgöringsplatsens avtalsnummer.
e-post: vastaus.siviilipalvelus@ely-keskus.fi
4. Upprätthållandet av tjänstgöringsplatsens kontaktuppgifter och arbetsplatser
4.1 Tjänstgöringsplatsen
Tjänstgöringsplatsen är Civiltjänstcentralens avtalskumpan som har rätt att ha civiltjänstgörare i civiltjänst. Det ska alltid finnas en ansvarsperson som har användarrätt till Sivariweb på tjänstgöringsplatsen. Ansvarspersonen uppdaterar tjänstgöringsplatsens kontaktuppgifter i Sivariweb.
Tjänstgöringsplatsens kontaktuppgifter kan administreras genom att välja ”Administrationsuppgifter” på Sivariwebs första sida. Uppgifterna kan ändras i följande vy. Kom ihåg att uppdatera (gröna knappen uppe till vänster på sidan).
Se video: Uppdatering av tjänstgöringsplatsens kontaktuppgifter (mp4)
4.2 Arbetstjänstplatserna
Arbetstjänstplatsen är den fysiska plats där tjänstgöraren tjänstgör. Tjänstgöringsplatsen kan ha flera arbetstjänstplatser och antalet tjänstgörare som jobbar där kan variera. Tjänstgöringsplatsen upprätthåller sina arbetstjänstplatsers uppgifter.
Arbetstjänstplatsens offentliga synlighet styrs med datumet för hur länge tjänstgöringsannonsen är i kraft. Den lediganslagna platsen kan ibland vara gömd men senare igen öppen för ansökningar.
Arbetstjänstplatsen behöver inte vara lediganslagen för att man ska kunna göra en förbindelse till arbetstjänstplatsen.
4.3 Administrering av arbetstjänstplatser
Arbetstjänstplatserna kan hanteras genom att använda filtreringen ”Öppet”, ”Stängt” och ”Alla”. Öppet och stängt avser tjänstgöringsannonsens status. Genom att välja ”Alla” får du fram alla arbetstjänstplatser som är skapade.
Sivariweb använder färgkoder i ”Anmälan i kraft” -kolumnen för att ange status för tjänstgöringsannonsen.
- Röd – tjänstgöringsannonsen är stängd
- Gul – tjänstgöringsannonsen öppnas/stängs inom 14 dagar
4.3.1 Uppdatera och öppna en stängd arbetstjänstplatsannons
En stängd tjänstgöringsannons kan vid behov uppdateras och återanvändas. Använd filtreringen Alla. Välj den arbetstjänstplats som du vill uppdatera genom att trycka på arbetstjänstplatsens namn. Alla uppgifter går att uppdatera. Öppna arbetstjänstgöringsplatsannonsen genom att ändra ”Anmäld i kraft” tiden under mellanbladet ”Tjänstgöringsannonsen”.
Se video: Att öppna och uppdatera en stängd tjänstgöringsplatsannons (mp4)
4.3.2 Skapa en ny arbetstjänstplats
Försäkra dig om att det inte redan finns en likadan plats bland de stängda arbetstjänstplatserna genom att använda filtreringen ”Alla”. När du skapar en ny arbetsplats är det bra att namnge arbetsplatsen/arbetsstället efter arbetsuppgiften för att lättare kunna skilja på arbetsplatserna. På fliken Tjänstgöringsannonsen anges under vilken tid tjänstgöringsannonsen ska vara synlig i SivariwebPublik-sökmotorn.
Skapa en ny arbetstjänstplats genom att välja ”Ny arbetsplats” under rubriken ”Arbetstjänstplatser”.
Skriv in en förfluten tid i rutorna ”Anmäld i kraft” under Tjänstgöringsannonsen-fliken om du inte vill att arbetstjänstplatsens tjänstgöringsannons ska synas bland öppna arbetstjänstplatser.
Se video: Att öppna en ny arbetsplats (mp4)
4.4 Civiltjänstgöringsplatser-tjänsten
Tjänstgöringsplatsen administrerar sina arbetstjänstplatser i Sivariweb. De arbetstjänstplatser vars tjänstgöringsannonser är i kraft publiceras i Civiltjänstgöringsplatser -tjänsten. Länken till arbetsplatsen kan kopieras och delas som sådan på t.ex. Facebook eller via e-post. Observera att arbetstjänstplatsen inte går att hitta bland de lediga tjänstgöringsplatserna om annonsen inte är i kraft vid söktillfället.
Hur en annons bildas i Civiltjänstgöringsplatser-tjänsten (pdf)
Öppna arbetstjänstplatser hittas i tjänsten under mellanbladet ”Öppna arbetstjänstplatser”.
Civiltjänstgöringsplatser/öppna tjänstgöringsplatser (mol.fi).
Alla tjänstgöringsplatser som har ett avtal om att få verka som civiltjänstgöringsplats hittas i tjänsten under fliken Tjänstgöringsplatser.
Civiltjänstgöringsplatser/alla tjänstgöringsplatser (mol.fi)
5. Att göra en förbindelse med tjänstgöraren
Förbindelsen är ett avtal om arbetstjänst mellan tjänstgöringsplatsen och tjänstgöraren. Civiltjänstcentralen gör förordnande till arbetstjänst på basen av förbindelsen. Tjänstgöringsplatsen ska ha ett avtal med Civiltjänstcentralen om att få verka som tjänstgöringsplats och en utsedd ansvarsperson med rätt att använda Sivariweb.
Tjänstgöraren ska anvisas inkvartering från arbetstjänstens början. Tjänstgöringsplatsen står alltid för boendekostnader som uppstår för den anvisade inkvarteringen. Tjänstgöringsplatsens ersättningsskyldighet börjar från och med den första arbetstjänstdagen.
Inkvarteringsmöjligheterna är: tjänstgörarens nuvarande bostad (hos föräldrarna/egen bostad), en bostad som tjänstgöraren ordnar för tjänstgöringstiden eller en bostad som ägs/hyrs av tjänstgöringsplatsen.
Mer om inkvarteringen under tjänstgöringen
5.1 Inkvartering i tjänstgörarens nuvarande bostad
Adressen som tjänstgöraren har i Sivariweb när förbindelsen görs sparas i förbindelsen. Anteckna om bostaden ägs/hyrs av tjänstgöraren eller om bostaden ägs/hyrs av tjänstgörarens föräldrar.
Ytterligare information antecknas över fördelningen av kostnaderna: (bor tjänstgöraren ensam/med andra, boendekostnader, deltar tjänstgöraren i boendekostnaderna…).
Tjänstgöringsplatsen ansvarar för boendekostnaderna för den anvisade inkvarteringen.
5.2 Inkvartering i bostad som tjänstgöraren ordnar för tjänstgöringstiden
Anteckna adress, boendeform och mer ingående beskrivning av inkvarteringsutrymmet.
Tjänstgöringsplatsen och tjänstgöraren kan komma överens om ramarna för inkvarteringen (hyrans maximibelopp och läge).
Om tjänstgöringsplatsen inte godkänner den inkvartering som tjänstgöraren föreslår skall tjänstgöringsplatsen själv ordna en lämplig inkvartering.
Tjänstgöringsplatsen ansvarar för boendekostnaderna för den anvisade inkvarteringen.
5.3 Bostad som ägs eller hyrs av tjänstgöringsplatsen
Anteckna adress, boendeform och mer ingående beskrivning av inkvarteringsutrymmet. Ta ställning till om den anvisade inkvarteringen uppfyller boendekraven.
- Anteckna om tjänstgöraren emot den anvisade inkvarteringen eller inte.
- Anteckna tjänstgörarens adress under arbetstjänsten ifall att tjänstgöraren inte tar emot den anvisade inkvarteringen.
Tjänstgöringsplatsen ansvarar för boendekostnaderna för den anvisade inkvarteringen.
5.4 Inkvarteringen är ännu öppen
Välj alternativet ”Inkvarteringen är ännu öppen”.
Anteckna i förbindelsen:
- när inkvarteringsadressen senast meddelas
- orsak till att adressen inte ännu kan uppges

Observera att förbindelsen ska kompletteras med uppgiften om inkvarteringen senast under utbildningsperioden och före arbetstjänsten påbörjas.
Öppna förbindelsen och välj ”Ändring”. En ny förbindelse skapas som ersätter den tidigare. Komplettera uppgifterna, spara och skriv under den nya förbindelsen.

Funktionen är möjlig endast om tjänstgörarens tidigare förbindelse har godkänts av Civiltjänstcentralen. Ändringen fodrar ny underskrift av båda parter.
Observera att arbetstjänstens begynnelsedag endast kan ändras om ett förordnande till arbetstjänst inte ännu finns.
5.5 Att annulera förbindelsens underskrift (tjänstgöringsplatsen)
Tjänstgöringsplatsens underteckning av förbindelsen kan annulleras om tjänstgöraren inte ännu har skrivit under förbindelsen elektroniskt. Efter att underteckningen annullerats kan uppgifterna i förbindelsen ändras. Förbindelsen kan också vid behov raderas helt.
Alla användare med rätt att skriva under förbindelsen kan annullera underskriften och göra nödvändiga förändringar eller komplettera förbindelsen.
Öppna förbindelsen under fliken ”Förbindelser”.

Välj ”Avbryt” för att annullera underskriften.

5.6 Tjänstgöraren flyttar under tjänstgöringstiden
Om det sker förändringar i tjänstgörarens boendeförhållanden under tjänstgöringstiden ska tjänstgöringsplatsen uppdatera förbindelsen i Sivariweb.
Om tjänstgöraren behöver flytta under sin arbetstjänstgöringstid ska detta alltid avtalas på förhand med tjänstgöringsplatsen. Eventuella förändringar i boendekostnaderna ska diskuteras. Boendekostnaderna ska vara skäliga för området och eventuella dagliga arbetsresor ska också beaktas.
Ingen ny förbindelse behövs om tjänstgöraren flyttar utan att komma överens om flytten med tjänstgöringsplatsen.
Förbindelsen uppdateras genom att öppna den tidigare förbindelsen i Sivariweb och göra en ändring. Ändringen öppnar en ny förbindelse. Den nya inkvarteringsadressen och datum från och med när den gäller meddelas i den nya förbindelsen.
Observera att arbetstjänstens begynnelsedag endast kan ändras om ett förordnande till arbetstjänst inte ännu finns.
Öppna den tidigare förbindelsen under fliken ”Förbindelser”.

Välj ”Ändring”. En ny förbindelse skapas som ersätter den tidigare.

Inkvarteringsuppgifterna ändras under fliken ”Inkvartering”.

Välj lämpligt alternativ, spara och skriv under den nya förbindelsen. Observera att alternativet ”Tjänstgörarens nuvarande bostad” använder adressen som tjänstgöraren har i Sivariweb när ändringen i förbindelsen görs.
Ändringen fodrar ny underskrift av både tjänstgöringsplatsen och tjänstgöraren.
Funktionen är möjlig endast om tjänstgörarens tidigare förbindelse har godkänts av Civiltjänstcentralen.
5.7 Tjänstgöraren byter tjänstgöringsplats under tjänstgöringstiden
Tjänstgöraren gör en ny förbindelsen med den nya tjänstgöringsplatsen. Båda parter skriver under förbindelsen elektroniskt. Den gamla platsen godkänner bytet i Sivariweb.
Den gamla platsen hittar ansökningen om överföring under fliken ”Förbindelser”.
Öppna ansökan om överföring genom att välja tjänstgörarens namn.

Acceptera (eller inte) överföringen. Kommentera vid behov. Spara.

Civiltjänstcentralen gör beslutet om överföringen. Arbetstjänsten på den nya platsen kan börja när beslutet är gjort.
6. Elektroniska dokument
Du hittar avtal, förbindelser och förordnanden till arbetstjänst i Sivariweb. På Sivariwebs framsida kommer ett meddelande t.ex. när förbindelsen är godkänd av Civiltjänstcentralen eller när ett nytt förordnande till arbetstjänst är klart (”Uusi tuloste”).
Var hittar jag de elektroniska dokumenten? (pdf)
7. Följande uppgifter hittas i Sivariweb när arbetstjänstgöringen har börjat:
- den preliminära hemförlovningsdagen
- hållna permissionsdagar
- lista över förhöjning av dagpenningen. Se ”Listningar”
- lista över utbetalning av dagpenning för en viss tid (Huvudmeny -> ’Listningar’ -> ’lista för utbetalning av dagpenningen’), Excel-tabell
Se video: Sammanfattning av tjänstgörarens tjänstgöringsuppgifter på Sivariwebs framsida
Civiltjänstgörarens uppgifter får endast överlåtas:
- till civiltjänstgöraren själv
- inom civiltjänstorganisationen
- med tjänstgörarens skriftliga samtycke till andra
- till andra myndigheter enligt lagen
- enligt ansökan, med Civiltjänstcentralens lov av en speciell anledning t.ex. för forskningsändamål. Om civiltjänstcentralen eller tjänstgöringsplatsen vägrar ge ut uppgifter bör ett skriftligt beslut om detta ges med rätt att söka ändring.
-
8. Dagpenning och listningar (rapporter)
Sivariweb erbjuder hjälpmedel för beräkning av dagpenningens förhöjningsdagar och beräkning av dagpenning för en viss tidsperiod. Funktionen kan användas först när tjänstgörarens arbetstjänsten har börjat.
Rapporterna hittas under ”Listningar” i Sivariweb. Rapporterna/listorna öppnas i Excel. Kopplingen till Sivariweb bryts när rapporten är skapad. Anteckningar i Excel-tabellen överförs inte till Sivariweb.
8.1 Lista över förhöjning av dagpenningen
Sivariweb räknar ut dagpenningens förhöjningsdatum (Listningar -> Lista över förhöjning av dagpenningen -> Skapa en rapport -> Excel-tabell). Rapporten öppnas i Excel. Observera att det på tabellens framsida endast syns kommande förhöjningsdatum. Öppna mellanbladet med tjänstgörarens namn för att se alla datum.
Om tjänstgöraren anhåller om personlig orsakspermission eller är olovligt frånvarande bör man skapa en ny rapport. Alla händelser ska vara antecknade i Sivariweb innan rapporten tas.
Se video: Lista över förhöjning av dagpenningen
8.2 Lista för utbetalning av dagpenningen
Sivariweb kan räkna ut dagpenningen för en önskad tidsperiod. Alla händelser ska vara antecknade i Sivariweb innan rapporten tas.
Öppna ”Lista för utbetalning av dagpenningen” fyll i önskad tidperiod (Listningar -> Lista för utbetalning av dagpenningen -> välj datumgränser och välj ”Skapa en rapport” -> Excel-tabell). Rapporten öppnas i Excel.
Observera att Sivariweb automatiskt lägger till 13,50 € per sjukpermissionsdag eller kommenderingsresedag i rapporten när man antecknar sjukpermissionen eller kommenderingsresan i Sivariweb, om man väljer ”Skapa kostnad”. Uppgiften ”Hemvård” betyder matpenning för sjukpermission och ”Kommendering” matpenning för kommenderingsresan.

Se video: Lista för utbetalning av dagpenningen
8.3 Verifikat/dokument för utbetalning av dagpenning och andra kostnader
Behöver du ett verifikat/dokument för utbetalningen av dagpenningen där också andra kostnader finns med?
För att få med andra kostnader på rapporten ”Lista för utbetalning av dagpenningen” lägger man till kostnaderna (t.ex. matpenning, reseersättning och inkvarteringskostnader) i tjänstgörarens uppgifter i Sivariweb innan rapporten skapas. Denna åtgärd ska vidtas varje gång innan en ny rapport skapas. Observera att kostnaderna måste antecknas på rätt period för att stiga på rapporten.
Man räknar själv ut kostnaderna för betalningsperioden och antecknar uppgifterna i tjänstgörarens uppgifter (Kostnadsersättning – Ny kostnad – välj kostnad ur rullgardinsmenyn och fyll i de rätta uppgifterna). Anteckna tilläggsinformation vid behov. Anteckningarna sparas i tjänstgörarens uppgifter under hela tjänstgöringstiden.
Se video: Lägg till kostnader i tjänstgörarens uppgifter innan rapporten skapas
9. Tjänstgöringshändelser i Sivariweb (anteckning av permissioner/frånvaro)
Permissionsdagar och föräldraledighet räknas i vardagar, så att permissionstid inte används för den ordinarie veckoledigheten, med undantag för personlig orsakspermission (POP) som beviljats för en hel vecka. I tjänstgöringstiden inräknas sjukpermission (SL), personlig permission (PP), duglighetspermission (DP), föräldraledighet (FL) och befrielse från tjänsteuppgifter.
Vid beräkningen av permissioner beaktas endast hela kalenderdygn.
Om civiltjänstgöraren behöver förlänga permissionen medan den pågår ska han eller hon utan dröjsmål och bevisligen av tjänstgöringsplatsen ansöka om förlängning. Tjänstgöraren får inte fortsätta permissionen utan att ansökan har godkänts. Vid behov ska ansökan innehålla en utredning om behovet av förlängning.
Civiltjänstgöraren ska utan dröjsmål underrätta tjänstgöringsplatsen om hen blir sjuk och lämna in ett intyg om sjukfrånvaro. Annan permission som räknas in i tjänstgöringstiden avbryts den dag sjukpermissionen börjar.
Civiltjänstgöraren kan ansöka om permission (PP, SL, FL och POP) elektroniskt via Omasivari och tjänstgöringsplatsen godkänner ansökan i Sivariweb. I det fallet överförs uppgifterna om permissionen automatiskt till uppgifterna om tjänstgörarens tjänstgöringshändelser. Ansökningen kan inte göras retroaktivt men en tidigare gjord ansökan kan godkännas retroaktivt.
Tjänstgöringsplatsen kan också vid behov anteckna alla permissioner och frånvaron manuellt i Sivariweb. Duglighetspermission, befrielse från tjänstgöring och olovlig frånvaro kan endast antecknas manuellt.
- Permissioner
- Kommenderingsresor
- Se video: Sammanfattning av tjänstgörarens tjänstgöringsuppgifter på Sivariwebs framsida
9.1 Att godkänna en elektronisk permissionsansökan i Sivariweb
Civiltjänstgöraren kan ansöka om permission (PP, SL, FL och POP) elektroniskt via Omasivari och tjänstgöringsplatsen godkänner ansökan i Sivariweb. I det fallet överförs uppgifterna om permissionen automatiskt till uppgifterna om tjänstgörarens tjänstgöringshändelser. Ansökningen kan inte göras retroaktivt men permissionsansökan kan godkännas retroaktivt.
Sivariweb användaren får ett meddelande i uppgiftslistan på Sivariwebs framsida när tjänstgöraren har skickat sin ansökan. Öppna uppgiften.

Observera att veckoledighet inte räknas som permission. Fyll i tjänstgöringsdagar vid behov.
I exemplet nedan har tjänstgöraren ansökt om personlig permission från måndag till söndag. Tjänstgöraren har normalt veckoslutet ledigt. Under perioden ingår alltså 5 arbetsdagar. Fyll i 5 i rutan ”Tjänstgöringsdagar” och ”Acceptera”.

Om du väljer att avvisa ansökan ska belutet motiveras.
De elektroniska permissionsansökningarna hittas också i huvudmenyn under ”Ansökningar” – ”Permissionsansökningar”.
![]()
I Permissionsansökningar-vyn kan du behandla ansökningar, vid behov filtrera och söka efter ansökningar i olika stadier. Där syns också ansökningens status och vem som eventuellt har godkänt permissionen.

9.2 Att anteckna en tjänstgöringshändelse manuellt i Sivariweb
Under rubriken ”Civiltjänstgörarna” på Sivariwebs framsida syns alla tjänstgörare som är i aktiv tjänst på tjänstgöringsplatsen. Öppna rullgardinsmenyn ”Funktioner” och välj ”Ny permission” på raden längst till höger om den tjänstgörares namn som du ska göra anteckningen åt.

Välj vilken tjänstgöringshändelse du ska anteckna.

Anteckna tidpunkten för överenskommen tjänstgöringshändelse. Observera att veckoledighetsdagar inte räknas som permissionsdagar. Fyll i tjänstgöringsdagar vid behov. Uppdatera.

9.3 Korrigera/passivera en anteckning
Tjänstgöringsplatsen kan vid behov korrigera eller passivera (ta bort) anteckningar som sparats i tjänstgörarens uppgifter.
Orsaker till att anteckningar behöver korrigeras eller passiveras kan vara:
- Datum för överenskommen permission ändras eller permissionen är antecknad för fel tidpunkt.
- Sivariweb användaren antecknar fel permissionstyp av misstag.
- Tjänstgöraren insjuknar och permissionsdagar som räknas in i tjänstgöringstiden (PP, DP, FL och befrielse från tjänstgöring) avbryts.
Öppna tjänstgörarens uppgifter på Sivariwebs första sida.

Öppna anteckningen som ska korrigeras eller passiveras (t.ex. fel tjänstgöringshändelse antecknad) i tjänstgörarens tjänstgöringshändelser.

Ändra datum om den nya tidpunkten redan är känd och uppdatera. Eller passivera händelsen om tjänstgöringshändelsen ska tas bort.

9.4 Personlig permission (PP)
Den personliga permissionens sammanräknade längd är 18 dagar under hela tjänstgöringstiden. Permissionen får inte förordnas under veckoledighet (dvs. under veckoslut eller så kallade söckenhelger då personalen på tjänstgöringsplatsen har ledigt).
Tjänstgöraren kan ansöka om personlig permission via Omasivari och tjänstgöringsplatsen kan behandla ansökan i Sivariweb. I det fallet överförs uppgifterna om permissionen automatiskt till uppgifterna om tjänstgörarens tjänstgöringshändelser.
Tjänstgöringsplatsen kan vid behov eller enligt överenskommelse anteckna den personliga permissionen i Sivariweb manuellt.
- Att godkänna en elektronisk permissionsansökan i Sivariweb
- Att anteckna en tjänstgöringshändelse manuellt i Sivariweb
- Permissioner
9.5 Sjukpermission (SL)
Tjänstgöringsplatsen godkänner sjukledighet utgående från ett sjukintyg. Sjukledigheten räknas som tjänstgöringstid.
Tjänstgöringsplatsen kommer överens med tjänstgöraren i början av tjänstgöringen hur tjänstgöraren gör sin sjukanmälan.
Tjänstgöringsplatsen kan anteckna sjukpermissionen i Sivariweb manuellt om man vill att tjänstgöraren personligen anmäl sin sjukfrånvaro personligen.
Tjänstgöraren kan ansöka om sjukpermission via Omasivari (obs! inte retroaktivt) och tjänstgöringsplatsen kan behandla ansökan i Sivariweb. I det fallet överförs uppgifterna om permissionen automatiskt till uppgifterna om tjänstgörarens tjänstgöringshändelser.
Tjänstgöraren kan ansöka om sjukpermission via Omasivari (obs! inte retroaktivt) och tjänstgöringsplatsen kan behandla ansökan i Sivariweb. I det fallet överförs uppgifterna om permissionen automatiskt till uppgifterna om tjänstgörarens tjänstgöringshändelser.

Detta behövs inte beaktas om ”Lista för utbetalning av dagpenningen” inte används.
- 9.1. Att godkänna en elektronisk permissionsansökan i Sivariweb
- 9.2. Att anteckna en tjänstgöringshändelse manuellt i Sivariweb
- 9.3 Korrigera/passivera en anteckning
- 8. Rapporter
- Hälsovård
9.5.1 Ansökan om att avbryta tjänstgöringen på grund av hälsoskäl
Civiltjänstcentralen kan avbryta civiltjänstgörarens arbetstjänst under tjänstgöringstiden om det konstateras att tjänstgöraren inte längre är tjänsteduglig. Civiltjänstgöringsplatsen eller civiltjänstgöraren kan ansökan om avbrytande om:
- tjänstgöraren enligt ett läkarutlåtande inte är tjänsteduglig, eller
- sjukfrånvarodagarna är fler än 14. Perioden kan även bestå av flera kortare sjukpermissioner.
Begäran om avbrott skickas till Civiltjänstcentralen via Sivariweb. Arbetstjänsten fortsätter tills Civiltjänstcentralen har fattat ett beslut om avbrytande av tjänstgöringen. Civiltjänstgöraren ska höras innan beslutet om hemförlovning fattas. Civiltjänstcentralen informerar tjänstgöringsplatsen om avbrytandet av tjänstgöringen och om den sista dagen i arbetstjänst.
Uppgifterna och beslutet om avbrytande finns i Sivariweb direkt efter det att beslutet har fattats.
Öppna ”Ansökningar” – ”Ansökningar” i huvudmenyn.

Välj ”Ny”

Välj ”Begäran om upphävande av tjänst” och vilken tjänstgörare ärendet gäller. Motivera, bifoga filer och uppdatera.

Kontrollera uppgifterna. Uppdatera och sänd ansökan till Civiltjänstcentralen.

Ett meddelande skickas i Sivariweb när ärendet är behandlat och beslutet hittas bland de elektroniska dokumenten.
Tjänstgöringen kan också avbrytas av andra skäl. Tjänstgöraren kan ansöka om uppskov eller byta tjänstgöringsplats. Avbrott på grund av tjänsteförseelse är möjlig om civiltjänstgöraren har begått ett allvarligt brott mot civiltjänstgöringsplatsen, dess personal, kund eller egendom eller uppför sig på ett sätt som visar att tjänstgöraren allvarligt äventyrar säkerheten i samband med tjänstgöringen eller arbetarskyddet.
- Hemförlovning
- Byte av tjänstgöringsplats under tjänstgöringstiden
- Tjänstgöringsförseelser och disciplin
9.6 Duglighetspermission (DP)
Duglighetspermission ges på initiativ av tjänstgöringsplatsen som belöning om tjänstgöraren särskilt utmärkt sig under tjänstgöringstiden. Duglighetspermissionens överenskomna tidpunkt antecknas alltid manuellt i Sivariweb av tjänstgöringsplatsen. Tjänstgöraren kan inte anhålla om duglighetspermission (DP) via Omasivari.
- 9.2 Att anteckna en tjänstgöringshändelse manuellt i Sivariweb
- Permissioner
- 9.3 Korrigera/passivera en anteckning
9.7 Befrielse från tjänsteuppgifter
Civiltjänstgöringsplatsen kan bevilja civiltjänstgöraren befrielse från vissa tjänsteuppgifter på bestämda grunder utan att tjänstgöraren behöver ansöka om permission. Tiden för befrielse betraktas som tjänstgöringstid och antecknas manuellt i Sivariweb som en ”Befrielse från tjänstgöring”-händelse. Det är alltid fråga om en kortare och tillfällig befrielse.
Befrielse från tjänstgöring ska inte användas när barn insjuknar. I dessa fall ska man i första hand använda personlig permission.
- 9.2 Att anteckna en tjänstgöringshändelse manuellt i Sivariweb
- Permissioner
- 9.3 Korrigera/passivera en anteckning
9.8 Personlig orsakspermission (POP)
Personlig orsakspermission räknas inte in i tjänstgöringstiden och beviljas av ansvarspersonen på tjänstgöringsplatsen. Tjänstgöringshändelsen ”Personlig orsakspermission” förorsakar att hemförlovningsdagen skjuts fram med personliga orsakspermissionens längd.
9.8.1 Ansökan om personlig orsakspermission elektroniskt i Omasivari
Öppna ansökningen via uppgiftslistan på framsidan i Sivariweb.

Acceptera ansökan.

Vid behov kan tidpunkten ändras. Acceptera.

Kom ihåg att skapa tjänstgöringshändelse som motsvarar beslutet. Öppna ”Tjänstgöring”-fliken, kontrollera datum och tryck ok. Beslutet kommer att meddelas den sökande.

9.8.2 Anteckna personliga orsaksipermissionen manuellt i Sivariweb
Tjänstgöringsplatsen antecknar utan dröjsmål personliga orsakspermissioner i Sivariweb, varifrån uppgifter om personlig orsakspermission som överstiger 14 dagar automatiskt överförs till FPA.
Kontrollera att anteckningen av tjänstgöringshändelsen ”Personlig orsakspermission” avslutar automatiskt tjänstgöringshändelsen ”arbetstjänst” dagen före POP-permissionen börjar och öppnar en ny arbetstjänsthändelse dagen efter POP-permissionen slutar.
- 9.2 Att anteckna en tjänstgöringshändelse manuellt i Sivariweb
- Permissioner
- 9.3 Korrigera/passivera en anteckning
9.9 Partiell frånvaro
Om tjänstgöraren försenar sig eller olovligen avlägsnar sig från tjänstgöringen under dagen kan händelsen antecknas som ”Partiell frånvaro”.
Anteckna förseningens tidpunkt, längd och orsak om förklaring finns. Anteckna om det på grund av förseningen ges en muntlig anmärkning. Uppdatera.

- 9.2 Att anteckna en tjänstgöringshändelse manuellt i Sivariweb
- 9.3 Korrigera/passivera en anteckning
9.10 Olovlig frånvaro
Olovlig frånvaro räknas inte in i tjänstgöringstiden. Som ett helt frånvarodygn betraktas frånvaro från en för civiltjänstgöraren förordnad arbetsdag. Frånvaron räknas från den tidpunkt då tjänstgöraren borde ha infunnit sig till tjänstgöring till den tidpunkt då tjänstgöraren infinner sig. För att en sjukdom eller skada ska räknas som en godtagbar grund för frånvaro krävs det att civiltjänstgöraren lämnar in ett läkarutlåtande eller ett intyg av en hälsovårdscentral eller motsvarande instans.
- 9.2 Att anteckna en tjänstgöringshändelse manuellt i Sivariweb
- 9.3 Korrigera/passivera en anteckning
9.10.1 Anmälan om tjänstgöringsförseelse
En tjänstgöringsförseelse ska anmälas till Civiltjänstcentralen via Sivariweb. Civiltjänstgöringsplatsens kontaktperson kan registrera förseelser i anmälan, men anmälan ska alltid undertecknas av civiltjänstgöringsplatsens ansvarsperson. Civiltjänstcentralen får information om en ny tjänstgöringsförseelse direkt via Sivariweb.
Civiltjänstgöringsplatsens kontaktperson kan registrera förseelser i anmälan, men anmälan ska alltid undertecknas av civiltjänstgöringsplatsens ansvarsperson.
Om tjänstgöringsförseelsen är obetydlig kan tjänstgöringsplatsen besluta att inte vidta några åtgärder eller ge en muntlig anmärkning. Vid behov kan civiltjänstgöraren beordras att genomgå en läkarundersökning där tjänstedugligheten bedöms.
Anteckna händelsen/händelserna som leder till anmälan om tjänstgöringsförseelse t.ex. olovlig frånvaro i Sivariweb. Berätta för tjänstgöraren att en anmälan om tjänstgöringsförseelse görs på grund av händelserna.
Öppna anmälan om tjänstgöringsförseelse i rullgardinsmenyn ”funktioner” på Sivariwebs framsida. Hittas på raden längst till höger om den tjänstgörares namn som du ska göra anmälan om.

Fyll i anmälan, lägg till eventuella bilagor vid behov t.ex. en skriftlig utredning över hur tjänstgöraren har brutit mot sin lydnadsplikt eller uppgifter från uppföljning av arbetstid.
Disciplinbeslutet skickas till den som gjort anmälan. Du kan också vid behov fylla i andra mottagare. Spara.

Sparad anmälan hittas under ”Tjänstgöringsförseelse”. Anmälan kan uppdateras innan ansvarspersonen sänder anmälan till Civiltjänstcentralen.

Tjänstgöringsförseelser och disciplin
10. Biljetter för permissionsresor
Observera att biljetterna inte får användas för arbets- och kommenderingsresor. Tjänstgöringsplatsen ansvarar för dem.
Tjänstgöraren beställer sina biljetter i Omasivari. Du får meddelande i Sivariweb att en ny beställning har kommit, om du har beställt en påminnelse för händelsen
Se video: Att beställa kommunikationskanal (en påminnelse för en händelse i Sivariweb)
Köp biljetterna enligt instruktion.
Tjänstgörarens resebiljetter via Sivariweb
Tjänstgöraren kan beställa biljetter till Matkahuoltos bussar, Onnibus och VR:s tåg.
- Lokaltrafikbiljetter kan inte beställas via Omasivari.
11. Byte av tjänstgöringsplats under tjänstgöringstiden
Tjänstgöraren kan byta tjänstgöringsplats under arbetstjänsten. Innan bytet kan ske ska den nuvarande platsen ge sitt samtycke till bytet i Sivariweb.
- Mer om byte av tjänstgöringsplats under tjänstgöringstiden
- Se video: Så här godkänner den nuvarande tjänstgöringsplatsen bytet i Sivariweb
Kom ihåg att anteckna alla tjänstgöringshändelser i Sivariweb före bytet sker. Kontrollera också att alla dagpenningar, matpenningar, arbetsresor och boendekostnader är betalda/på väg till betalning.
12. Hinderlöshetsintyg
Tjänstgöringsplatsen ger vid behov ett hinderlöshetsintyg för utfärdande av pass. Av intyget ska framgå för vilken tid passet kan beviljas enligt tjänstgöringsplatsens uppfattning. Hinderlöshetsintyget görs i Sivariweb. Om pass för en värnpliktig föreskrivs i passlagen (671/2006) §8.
13. Civiltjänstgöringsintyg
Civiltjänstgöringsintyget är ett bevis på att civiltjänstgöraren fullgjort sin tjänstgöring. Under tjänstgöringstiden fungerar intyget som personkort, t.ex. för beviljande av beväringsrabatter. På civiltjänstgöringsintyget ska det finnas ett foto av tjänstgöraren.
Civiltjänstgöringsintyget är elektroniskt och används via Omasivari. Civiltjänstgöraren laddar sitt foto via Omasivari i början av utbildningsperioden. Civiltjänstgöringsintyget är tillgängligt under utbildningsperioden och under arbetstjänstperioden när Civiltjänstcentralen har godkänt tjänstgörarens bild. Tjänstgörings- och hemförlovningsuppgifterna överförs från Sivariweb till intyget.
14. Hemförlovning efter fullgjord tjänstgöring
Tjänstgörarens uppgifter försvinner från tjänstgöringsplatsens vy, när hemförlovningsanteckningen är gjord.
Intyg över fullgjord civiltjänstgöring kan skrivas ut, undertecknas och ges till tjänstgöraren. Intyget kan skrivas under elektroniskt genom att välja ”Allekirjoita”. Hemförovningsanteckning: Sivariweb framsida -> Under rubriken finns civiltjänstgörarens namn -> välj ”Funktioner…” (längst till höger på raden med tjänstgörarens namn) ”Hemförlova”.
Intyget är ett viktigt dokument som tjänstgöraren behöver t.ex när hen ansöker om pass. Anteckningen kan vid behov göras några dagar före eller några dagar efter den egentliga hemförlovningsdagen. Tjänstgöraren kan vid behov själv skriva ut hemförlovningsanmälan från Omasivari efter anteckningen, om intyget är elektroniskt underskrivet av tjänstgöringsplatsens representant.
På begäran kan tjänstgöringsplatsen också skriva ett tjänstgöringsintyg, i vilket framgår bland annat arbetsuppgifter och arbetstider.
- Mer om hemförlovning.
- Se video: Hemförlovningsanteckning i Sivariweb. Elektronis underskrift av hemförlovningsanmälan tagit ibruk. Menyn har förändrats (”Ny permission” -> ”Funktioner…”) 19.7.23.
Den som hemförlovas efter fullgjord tjänstgöring ska bestyrka uppgifterna om sitt hälsotillstånd i Omasivari. Hälsotillståndet ska bestyrkas även om det inte görs någon hemförlovningsgranskning. Uppgiften har betydelse vid behandling av eventuellt ersättningsärende enligt lagen om olycksfall i militärtjänst.
Under utbildningsperioden genomgår alla tjänstgörare en hälsoundersökning där personens tjänsteduglighet definieras. Om det under tjänstgöringen uppstår förändringar i tjänstgörarens hälsotillstånd ska tjänstgöringsplatsen hänvisa tjänstgöraren till en läkare för att kontrollera tjänstedugligheten. Tjänstgöringsplatsen kan ansöka om att tjänstgöringen avbryts på grund av hälsoskäl.
Se anvisning ”Tjänstgöringen avbryts på grund av hälsoskäl”
Om tjänstgöringen avbryts innan tjänstgöringstiden löper ut (t.ex. på grund av läkarutlåtande eller på grund av att tjänstgöraren ansöker om uppskov) upprätthåller tjänstgöringsplatsen registret så länge tills Civiltjänstcentralen meddelar civiltjänstgörarens sista tjänstgöringsdag.
15. Tjänstgöringsplatsens ansökningar om ersättningar
Ersättning för inkvarteringskostnader
Tjänstgöringsplatsen kan ansöka om ersättning under kalenderåret enligt passande tidtabell. Ansökan ska lämnas retroaktiv via Sivariweb senast vid utgången (31.12) av det kalenderår som inkvarteringskostnaderna hänförs till.
Civiltjänstgöringsplatsen ska uppvisa en tillförlitlig utredning om de inkvarteringskostnader som den betalat i bilagorna till ansökan (47 § i civiltjänstlagen).
Se video: Så ansöker du om ersättning för inkvarteringskostnader
Ersättning för permissionsresor
Observera att tjänstgöringsplatsen ansvarar för arbetsresorna.
Mer om resor under tjänstgöringen
För kostnaderna som gäller lokaltrafikbiljetter som använts under permissioner och veckoslut kan tjänstgöringsplatsen ansöka om ersättning av Civiltjänstcentralen.
Se video: Så ansöker du om ersättning för permissionsresor
Ersättning för hälsovårdskostnader
Civiltjänstcentralen kan ersätta tjänstgöringsplatsen för exceptionella och oförutsedda kostnader för ordnandet av civiltjänsten om de kan anses vara oskäliga i förhållande till tjänstgöringsplatsens resurser.
Närmare om ansökningar och ersättningar
